יום שני, 14 במאי 2012

סקר: מרבית הישראלים סבורים שפתרון 'שתי המדינות' איננו ישים


רוב הציבור הישראלי מבין כי אין סיכוי ריאלי לסיים את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים על פי נוסחת 'שתי מדינות לשני עמים'. כך עולה מסקר מדד השלום לחודש אפריל שמפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה.
על פי הממצאים 58% מהיהודים ו61% מהערבים אזרחי ישראל סבורים שאין כיום אפשרות לסיים את הסכסוך על פי דרך זו.
מלבד זאת, מראה הסקר כי השלום כבר אינו נמצא בראש מעייניהם של הנשאלים.
כאשר נשאלו הנסקרים מה לדעתם הדבר החשוב ביותר לעשות כעת. נמצא כי במקום הראשון ניצב יעד צמצום הפערים החברתיים-כלכליים (41%), אחריו יצירת פתרונות דיור במחיר נוח (16%), ואילו השגת הסכם שלום עם הפלסטינים (15%) ניצב במקום השלישי בפער עצום מהנושא העיקרי.

סקר זה, הנערך מידי חודש בראשות פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, בוחן באופן שיטתי ולאורך זמן את דעת הקהל הישראלית ביחס לסוגיות העומדות על הפרק ולנושאים הנוגעים לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ממצאים אלו מצטרפים לקולות ההולכים ונשמעים עם מהעבר השני, המביעים ייאוש מרעיון שתי המדינות ושאיפה לכונן באזור מציאות פוליטית שונה. כפי שהתבטא אך לאחרונה אחמד קריע (אבו-עלא) ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר:

"עברו 10 שנים מאז שאימצה הקהילה הבין-לאומית את המונח שתי מדינות לשני עמים. תוכנית זאת שלא ראתה אור כלל איבדה את חיוניותה ודעכה בהדרגה. יש לחשוב ברצינות על סגירת פתרון שתי המדינות ופתיחת דף חדש"

מתברר כי המתווה המדיני לאורו צעדו משלחות המשא ומתן בגיבוי הקוורטט במשך העשור האחרון כשל, וכי הציבור משני הצדדים שואף לבחון חלופות אחרות. במקום להתכונן למשא ומתן של אתמול, על מתווי המדיניות הישראלים לפתח רעיונות חדשים שיוכלו לשמור על האינטרסים הקיומיים של ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה